Hvad skal der ske med transportkorridoren?

Om foreningens holdning til transportkorridoren

Lag os indledningsvis slå fast, at foreningen Nej til Ring 5 kun har et eneste formål i sine vedtægter, nemlig at forhindre anlæggelsen af Ring 5. Det har vi arbejdet for siden 2011 og det er heldigvis lykkedes at få taget Ring 5-projektet af tegnebrættet i hvert fald i den nordlige del, mens der analyseres mhp. anlæggelse i den sydlige.


Så længe transportkorridoren består, kan projektet jo findes frem fra gemmerne, støves af og præsenteres på ny. Der er ingen garantier for, at kampen mod Ring 5 er slut, så længe der består en transportkorridor af den størrelse, som korridoren har i dag.


De mennesker, der bor i korridoren, har alt for længe levet med den usikkerhed, at Ring 5-projektet kan genopstå. Og mens de venter, er mange ude af stand til at sælge deres ejendom, de kan ikke bygge om og er i det hele taget fanget i noget der minder om en ikke-effektueret ekspropriation.


Det samme er de kommuner, der har store arealer liggende i transportkorridoren. Transportkorridoren består jo ikke kun af bevaringsværdig natur. Der er masser af bebyggelse, både offentlig og privat. "At skabe udvikling" betyder ikke pr. definition at bygge et indkøbscenter eller 400 rækkehuse midt i den skønneste natur. Det kan betyde udvidelse af eksisterende boldbaner og den type anlæg, ombygning og udvidelse af allerede eksisterende bebyggelse, indretning af rekreative oaser o.s.v.


En stor del af arealerne i transportkorridoren er allerede fredet og kan ikke bebygges, selvom transportkorridoren skulle blive ophævet.


Det ligger ikke i vores formålsparagraf at blande os i, hvad de ikke-fredede arealer i transportkorridoren skal bruges til, når korridoren ophæves eller indsnævres. Men en ting er sikkert. En transportkorridor kan og bør ikke bruges som skalkeskjul for en fredning. Det giver ingen beskyttelse for hverken naturen eller de berørte borgere, da en ønsket anlæggelse af en motorvej/jernbane i en transportkorridor "overruler" en evt. fredning, hvis denne fredning da er af nyere dato. Så transportkorridoren skal fremfor alt gøres uanvendelig til motorvej og jernbane.


Som forening så vi gerne, at de allerede eksisterende fredninger og Natura 2000-beskyttelser i transportkorridoren blev udvidet. Men lad os kalde tingene ved rette navn og tage een diskussion af gangen.


På vælgermødet den 8. maj 2019 kan man jo selv udspørge partiernes kandidater om, hvad de ønsker at de evt. frigivne arealer skal kunne bruges til og herefter sætte sit kryds udfor den rette kandidat.


Så herfra skal lyde en opfordring til at  benytte denne enestående chance for at få de kommende folketingsmedlemmer i tale omkring transportkorridorens videre skæbne.
Mødet foregår den 8. maj 2019 kl. 19.00 på Ninas Naturcafé, Kirkeltevej 101, 3450 Allerød.

 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

kaj | Svar 12.04.2016 14.37

Du køber bare. Der kommer selvfølgelig en motorvej+tog i den reservation - det er bare et spørgsmål om tid -

Thomas | Svar 17.03.2016 13.48

Bliver motorring 5 til noget eller ikke?
Jeg vil gerne købe et hus i den korridor som er reserveret.
Hvordan kommer jeg videre med købet?

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

12.05 | 14:07

Godstrafik fra Stockholm til Hamborg på 6 timer lyder helt åndsvagt - og som en retorik a la "i tyve tyve" eller i "tyve halvtreds". Stakkels os alle sammen.

...
10.05 | 09:24

Kunne man iværksætte en kampagne hvor vælgere til det kommende folketingsvalg opfordres til at undlade at stemme på kandidater som positivt går ind for Ring 5 ?

...
07.05 | 20:48

Jeg er MEGET imod ring 5 motorvejen og vil i det kommende valg stemme på et af de partier som er imod denne.

...
06.05 | 15:09

Ja hvis der var flere afgange fra Stationen, ville det klart være en fordel at tage toget.

...
Du kan lide denne side